Paradoks Efektu Nagród – psychologia relacji…

Teraz pokażę Ci w jaki sposób działaefekt paradoksu nagród, czyli zbyt wielu Twoich ciepłych reakcji na coś.
 
Zanim o tym poniżej przeczytasz wzmienię tylko,
że na stronę z materiałami SU wdarł się błąd wynikający
z przyczyn komunikacyjnych,
strona została już zaktualizowana, ze swojej strony przepraszam Ciebie za wprowadzenie w błąd, a osobom które skorzystały gratuluję wygranych „biletów przeznaczenia”
do wiosny’17! 😉
 
W odpowiedzi na temat psychologii nagród i kar, o czym pisałem Ci w moich poprzednich listach do Ciebie…
dostałem trochę pytań i zebrałem je w całość.
 
Poniżej udzielam zbiorczej odpowiedzi:
 
Jak ludzie są mocno nagradzani za fajne rzeczy, to pojawia się paradoksalny efekt nagród, tzn. nie robią rzeczy które są nagradzane, nie robią tych rzeczy sami z siebie.

 

Ten efekt działa u wszystkich ludzi, zwłaszcza u nas dorosłych.

 

Czyli odkrywamy, że nagrody (odwdzięczenia, radość) mogą czasem psuć naszą kobietę… relację z nią, niszczyć FAJNE zachowania.

 

Jeśli Twoja kobieta w domu zawsze sama z siebie dużo sprząta i czyni porządeczek, to jak ja ją mocno zacznę NAGRADZAĆ za to,
to głupio zrobię.

 

Czasem WARTO nagradzać, bo przynosi to pozytywne efekty,
a czasem nie warto nagradzać, bo przynosi to złe efekty.

 

Pytanie więc logiczne pojawia się – KIEDY NIE NAGRADZAĆ…?

 

Czyli analiza obnosi się wokół kwestii… „kiedy nagroda nam zepsuje i spartaczy coś…?”
Żeby wyjaśnić ten paradoksalny efekt nagród, to wprowadzimy sobie taką przydatną teorię…

 

TEORIA SAMOSPOSTRZEGANIA.
Wszyscy ludzie dążą do racjonalnego obrazu własnej osoby.
To jest ważne.

 

Każdy z nas dba o dobrą samoocenę. Robimy to w taki sposób, że staramy się mieć racjonalny obraz własnej osoby, że jesteśmy mądrzy, dobrzy, sensownie się zachowujemy, mamy racjonalne przyczyny do robienia tego co robimy.

 

Gdybyś mnie zapytał czemu poszedłem na psychologię, dlaczego piszę do ludzi, dlaczego pomagam innym, to zawsze znajdę Ci mnóstwo fajnych powodów, sensownie tłumaczących dlaczego robię to co robię.

 

Nawet jak nie ma takich powodów, to zaczynasz racjonalizować zjawiska w głowie i wpadasz na pomysł uzasadnień swoich poczynań.

 

Teoria Samospostrzegania mówi, że dążymy do racjonalnego obrazu własnej osoby, że jesteśmy mądrzy, postępujemy logicznie, chcemy dobrze, itd.

 

Ludzie mają wmontowany algorytm w głowie, który każe im tłumaczyć sobie „dlaczego robię to co robię”.
Odkryto, że poszukując odpowiedzi na pytanie „dlaczego robię to co robię” ludzie szukają w przewidywalny sposób odpowiedzi.

 

Najpierw szukają w czynnikach zewnętrznych, a później w czynnikach wewnętrznych.

 

Czyli najpierw szukam powodów czemu robię to co robię:
• NA ZEWNĄTRZ
(ktoś mi każe, ktoś tego oczekuje, bo muszę wstać do pracy, bo będzie ładniej w kuchni, bo jest fajna pogoda, itp.)

 

Następnie, jeżeli NIE znajdują żadnego wyjaśnienia swoich poczynań na zewnątrz, zaczynają szukać:
• WEWNĄTRZ
(bo mi się podoba, bo tak uważam i już, bo tak czuję, bo tak chcę,
bo tak, bo nie, itp.)

 

Na tym polega ten przewidywalny sposób szukania odpowiedzi na pytanie dlaczego robię to co robię.

 

Jeżeli zapytasz dziewczynę po co idzie do kina, odpowie Ci, że idzie do kina ponieważ leci tam fajny film. (czynnik zewnętrzny)

 

Jeżeli zabierzesz jej ten argument, np. „ale ten film jest stary i taki sobie”,
a ona już ma bilety i właśnie idzie,
to zacznie szukać nowych uzasadnień, np. że ma ochotę iść do kina
i pooglądać coś. (czynnik wewnętrzny)

 

Ten przewidywalny sposób szukania sobie wyjaśnienia dlaczego robimy to co robimy przebiega właśnie w takiej kolejności:
• Czynniki ZEWNĘTRZNE
• Gdy ich nie ma, wtedy czynniki WEWNĘTRZNE

 

Dodatkową ważną kwestią jest to, że umysł jest trochę w tym wszystkim „leniwy” – jeżeli znajdzie jeden powód, to już nie szuka drugiego.
Czyli jak znajdę ZEWNĘTRZNĄ przyczynę swojego zachowania, to już nie szukam WEWNĘTRZNEJ przyczyny.

 

Wystarcza nam JEDNA odpowiedź na pytanie „dlaczego ja robię to co robię”, aby to co robisz stało się RACJONALNE.

 

Więc jeżeli motywacją stanie się NAGRODA zewnętrzna,
to kobieta zatraci jej własny motyw wewnętrzny.
 
Na dłuższą metę efekt jest taki, że ta wewnętrzna przyczyna zanika, przestajemy sobie uświadamiać, że robimy coś dla przyjemności,
czego skutek jest taki, że przyjemność zanika.

 

Jakie powinieneś wyciągnąć z tego wnioski?
  • Jak ktoś robi to, co lubi robić, to wtedy trzeba być bardzo ostrożnym z nagrodami, czyli nie nagradzać,
    albo jeśli już kontekst sytuacyjny tego wymaga, to byle jak nagradzać.
  • Jeśli ona jest motywowana wewnętrznie do jakiegoś zachowania, to tutaj nagrody mogą przynieść paradoksalny skutek.
  • Przewartościowanie następuje przy BARDZO MOCNYCH nagrodach, takich które stają się ważną wartością dla tej osoby, by stały się czynnikami do wywoływania zachowania.
  • Wtedy czynniki zewnętrzne przysłaniają czynniki zewnętrzne.
To jest bardzo fajne, bo to jest taki psychologiczny efekt
z którego ludzie sobie nie zdają sprawy.

 

 

 

 

Jeżeli podoba Ci się to co czytasz, znaczy to, że interesujesz się tym w jaki sposób możesz oddziaływać na siebie i innych za pomocą różnych metod.

Ciekawi Cię psychologia, przyciąga kontrowersja, lubisz zdolność do przewidywania, widzenia więcej i uczucie siły i sekretnej przewagi przy innych.

Dla osób takich jak Ty, prowadzę tę stronę i pokazuję jak działają psychotechniki.
Jeżeli poszukujesz magicznej księgi psychologicznych zaklęć i czarów,
zacznij od tego krótkiego kursu, który przygotowałem dla Ciebie.

Moja książka (35 stron, PDF) składa się z ebooka oraz audiobooka MP3,
dzięki czemu możesz ją czytać na dowolnym urządzeniu lub słuchać na słuchawkach.






Techniki_Konwersacyjne.pdf + Audiobook 6 MP3



Znajdziesz tutaj techniki do użycia w rozmowie, dzięki którym zyskasz natychmiastową przewagę.

Aby pobrać moją darmową książkę + Audiobook, wpisz w okienku powyżej na jaki adres mam wysłać materiały i kliknij w przycisk wyślij do mnie.





Daniel Blashchuk

Daniel Blashchuk

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.
Daniel Blashchuk

Latest posts by Daniel Blashchuk (see all)

Skomentuj:

Twoj adres email nie bedzie widoczny.